ЗВІТ за 2022 рік
результати конкурсних відборів проєктів від Українського ветеранського фонду
В цьому році Український ветеранський фонд провів три конкурси проєктів і відповідно було сформовано три експертні ради, котрі провели експертне оцінювання аплікаційних заявок.
Вимогами до кандидатів в експерти Фонду були:
● вища освіта не нижче першого (бакалаврського) рівня;
● досвід ефективного управління проєктами, зокрема досвід бюджетування проєктів не менше трьох років;
● знання ділової української мови;
● бездоганна ділова репутація.
Також, для програм Варто та Варто 2.0 було перевагою розуміння побудови та розвитку бізнес-процесів. А для програми Варто+ГО розуміння діяльності громадянського суспільства, проєктної роботи та звичайно дотичність до роботи з ветеранами.
Варто зазначити, що експерти обираються до кінця календарного року.
Саме обрання експертів відбувається через оголошення Добору експертів і розгляд заявок кандидатів Комісію з добору експертів. Сама Комісія формується під кожну експертну раду з представників Фонду і затверджується Виконавчим директором. Кожен раз, склад Комісії частково змінюється. Один з незмінних членів комісії – провідний фахівець з питань запобігання та виявлення корупції. Кожен з кандидатів проходить ретельну перевірку на: зв’язок з державою агресором, наявність судових рішень з приводу вчинення корупційних та інших правопорушень, наявності конфлікту інтересів при здійсненні експертної діяльності та публічну репутаційну діяльність.
Український ветеранський фонд отримав наступну кількість заявок на Добір експертів до експертних рад своїх програм:

25 кандидатів

27 кандидатів

16 кандидатів
Кількість поданих заявок на добір експертів

До кожної експертної ради увійшло по три експерти. Відповідно конкурс на одне з трьох місць у експертній раді складав для програми:
Варто – 8,3 кандидата на одне місце
Варто+ГО – 9 кандидатів на одне місце
Варто 2.0 – 5,3 кандидата на одне місце
Певне зменшення кандидатів до експертної ради програми Варто 2.0 пояснюється тим, що програма ідентична на вимоги до програми Варто, тому частина кандидатів подались на програму Варто, хто не встиг чи лише довідався про даний добір експертів, подавались вже на Варто 2.0.
Коротко про експертів Українського ветеранського фонду
Олександр Чумак
Засновник, президент та керівник проєктів ГО “Асоціація приватних роботодавців”.
Підприємець з 1996 року та займається громадською діяльністю у цій сфері майже 12 років.
У пана Олександра — десятирічний досвід ефективного управління проєктами. З 2015 року він ґрунтовно вивчав досвід інших країн у сфері підприємництва та сприяння місцевого економічного розвитку. Додатково аналізував досвід ветеранського бізнесу у США, сприяння повернення переселенців та біженців і розвиток їх самозайнятості у Боснії і Герцеговині.
Сергій Сагун
Директор електронного майданчика SmartTender (закупівлі Прозорро, аукціони Прозорро.Продажі) і сервісу електронного документообігу Signy.
У пана Сергія 24 роки професійного досвіду, з них 17 – на управлінських ролях із розвитку та розширення бізнесу, ефективного управління проєктами. Він має досвід розбудови бізнесу з нуля, працював як у секторі виробництва, так і в технологічному ринку ІТ сервісів.
У 2019 році завершив навчання в Києво-Могилянській бізнес-школі.
Марія Кот
Співзасновниця та керуюча партнерка в APT — українській агенції з інвестицій у людський капітал, викладачка в Бізнес-школі УКУ, консультантка, спікерка, тренерка та авторка курсів.
Досвід Марії в IT-галузі налічує вже понад 11 років, з яких 7 років вона займає керівні посади у сфері рекрутингу та менеджменту, питаннях розвитку бізнесу та операційного управління.
Викладачка UCU Business school, тренерка з навчальних програм по HRM, people management та лідерства. Розробляє та є активною учасницею програм, спрямованих на розвиток талантів молоді та жіночого лідерства.
Віта Думанська
Лідерка Руху ЧЕСНО, кандидатка економічних наук, тренерка.
Віта має понад 10 років досвіду у сфері управління проєктами, координації національних моніторингових та адвокаційних кампаній. Загальний бюджет реалізованих проєктів — понад 2 000 000 доларів.
Віта з 2019 року очолює “Рух ЧЕСНО”. Раніше працювала керівницею департаменту прозорості та підзвітності “CentreUA” та менеджеркою проєктів в Київській школі економіки.
Захистила кандидатську дисертацію у сфері демографії та соціальної політики. Стажувалась в Угорщині, Швеції, Туреччині, Норвегії та США, слухачка курсів Оксфордського університету. У 2022 році завершує навчання на програмі МВА в Києво-Могилянській бізнес-школі.
Лія Котяш
Засновниця та директорка БФ «Редут».
Проєктна менеджерка, консультантка зі стратегічного та операційного планування. З 2014 року і до сьогодні — координаторка проєктів для ветеранів: Форум розвитку ветеранського бізнесу», «Створи свій бізнес!» Школа для ветеранів АТО», Друковане видання “Як розпочати власну справу: пам’ятка для ветерана АТО”, “II Форум розвитку ветеранського бізнесу”, Програма з підприємницької діяльності для ветеранів АТО/ООС від КШЕ, та ще низки інших проєктів і подій
У 2020-2021 роках Лія оцінювала проєкти громадських організацій за підтримки Мінветеранів у відповідній комісії.
Анастасія Мазурок
Операційна директорка провідної антикорупційної громадської організації Transparency International Ukraine, що адмініструвала та передала державі системи ProZorro, ProZorro.Продажі, eHealth, E-Data.
Анастасія соціолог за фахом, має значний досвід планування, бюджетування проєктів і подальшого успішного менеджменту їхньої реалізації. Вміє забезпечувати сталість в умовах трансформації та розвиток в умовах невизначеності. Дотримується екологічних підходів в управлінні людьми.
Експертка досліджувала і вивчала соціально-політичні процеси, настрої суспільства. І вже 8 років працює в соціально-гуманітарній сфері. З них — шість в антикорупційній громадській організації. Спочатку як менеджерка моніторингу та оцінки, а зараз як операційна директорка.
Олексій Геращенко
Економіст, підприємець, педагог і письменник. А ще він викладає авторські фінансові курси у Києво-Могилянській бізнес-школі, бізнес-консультант, популяризує економічні знання та економічну культуру.
Олексій – автор статей із практики управління фінансами, розробником онлайн-курсів «Економіка для всіх», «Підприємництво. Власна справа в Україні» і «Фінансовий менеджмент» на сайті Prometheus. А також написав чотири книжки: підручник “Економіка XXI”, художню повість “Лише секунда”, дитячу пригодницьку економічну історію «Котономіка або Як коти економіку будували», довідник для підприємців-початківців «Власний бізнес. Перший крок. Економіка».
Майже 200 тисяч людей зареєстровано на онлайн-курси Олексія з економіки і фінансів.
Олексій Геращенко має величезний досвід і у веденні власного бізнесу, і в консультуванні інших бізнес-проєктів, і в реалізації бізнес-проєктів для компаній відомих компаній.
Руслан Краплич
Громадський діяч, експерт із фандрейзингу та розвитку неприбуткових організацій, голова Ради директорів у Фундації імені князів-благодійників Острозьких.
Громадську діяльність Руслан розпочав з участі у Революції на граніті. Згодом керував патріотичними молодіжними громадськими організаціями та благодійними фондами в різних регіонах України, створював та очолював інституції підтримки підприємництва та консалтингові компанії, а також громадські та благодійні організації та їхні мережі.
З 2014 року, особливо після 24 лютого 2022 року, Руслан організовує систему включення в активне суспільне й економічне життя громад ветеранів російсько-української війни та вимушено переміщених осіб.
Зараз Руслан активно волонтерить і нерідко виїжджає у район бойових дій.
Як експерт працював за запрошеннями: Програми Партнерства Альянсу Каунтерпарт (USAID), Програми Розвитку та Інтеграції Криму ООН, Української Освітньої Програми Ринкових Реформ (USAID), Програми розвитку ООН, Програми “Партнерство за прозоре суспільство” (USAID), ISAR – Єднання, Форум Сюд (Швеція), Всесвітнього Банку, ОБСЄ, МОМ, Програм Європейської Комісії, IREX, IFES (CIDA), СІРЕ (заснований Американською торговою палатою і NED), Карітас України, Карітас СПЕС, ICNL (США), Балто-Чорноморський Альянс (Латвія), NDI, Фундація Фулбрайта (США), Данська Рада з питань біженців та Данська група з розмінування, МК Червоного Хреста (Швейцарія, Україна), Програма U-LEAD за підтримки GIZ ін.
У 2009-2017 роках був членом Наглядової ради Інституту лідерства й управління Українського Католицького Університету, що консультує у питаннях фандрейзингу з 2003 р.
Руслан є автором 20 книг, більшість з яких присвячені фандрейзингу й розвитку неприбуткових організацій, бізнес-плануванню, адвокації, підготовки бізнес-тренерів тощо.
Крім того, він член Наглядової ради порталу «Національна платформа Малого та Середнього Бізнесу».
Олександра Альхімович
Олександра Альхімович є експерткою зі стратегічного розвитку, сертифікованою HR-фахівчинею, викладачкою українських та міжнародних бізнес-шкіл.
Крім того, має досвід на перетині ІТ, освіти та державного управління. У бізнесі займала ключові посади в HR та менеджменті як керівниця, директорка та віцепрезидентка з управління талантами. Співпрацювала із Кабінетом Міністрів, обіймала посаду експертки зі стратегічного розвитку Офісу по залученню інвестицій.
Олександра навчалась у Гарвардській бізнес-школі та має фахову сертифікацію з HR, assoc CIPD Королівського інституту з розвитку персоналу в Лондоні. Є академічною лідеркою програми MA in Human Resources and Organization Development в UCU Business School і викладає у Центрі лідерства УКУ, зокрема на програмі «Військове лідерство» для ЗСУ в рамках спільного проєкту з Благодійним фондом «Повернись Живим». Увійшла в ТОП 30 впливових жінок України, менторка соціальних проєктів із заохочення дівчат у STEM.
В програмах Варто та Варто 2.0 максимальний бал, згідно Методики оцінювання, складав 80 балів, так як в програмі Варто+ГО – 140 балів.
Середній бал оцінювання експертами по програмах складає:
- Варто – 67,9 з 80
- Варто+ГО 96 з 140
- Варто 2.0 56,6 з 80
Бали по програмах
Гендерний розподіл експертів склав наступне:
Щодо оцінювання, то експерти у своїй роботі керуються Методикою експертного оцінювання. В оцінювання експерта входить як бал за проєкт, так і фінальний коментар експерта.
Задача експерта та Фонду загалом, не тільки оцінити проєкт, а і дати зворотний зв’язок заявнику, практичні рекомендації як покращити його проєкт, буде такий проєкт серед переможців і отримує фінансову підтримку Фонду, чи буде реалізовуватись за рахунок інших джерел. Тому, Фонд відповідально підходить до формувань фінальних коментарів експертами.
На основі коментарів експертів можна зробити наступні висновки:
- підготовка заявників до написання проєктних заявок може бути кращою;
- значна частина заявників не надає кількісні показники в своїх заявках, це стосується індикаторів, цілей, охоплення цільової аудиторії тощо;
- мала увага приділяється маркетинговій складовій, тобто мало виробити товар чи зробити послугу, важливо про це донести до цільової аудиторії;
- не всі кошториси детально розписані, відповідно доцільних тих чи інших витрат не розкрита, чи не відповідає плану проєкту;
- в частини проєктів соціальна складова є не достатньо розкритою, чи не завжди актуальна.
Із загальних рекомендацій експертів, можна винести:
- більш ретельно підходити до побудови бізнес-процесів;
- більше уваги приділяти маркетинговій складовій;
- залучати досвідчених партнерів, чи менторів для розвитку своїх проєктів. Оскільки мало запустити проєкт, він має ще продемонструвати свою сталість та тенденції до розширення.
У перший рік діяльності Українського ветеранського фонду були проведені наступні конкурсні програми:
Варто;
Варто+ГО;
Варто 2.0.
Програми Варто та Варто 2.0
орієнтовані на фінансування бізнесу ветеранів та членів родин загиблих.
Подавати заявки на фінансування проєктів могли:
- ветерани, члени сімей ветеранів війни загиблих (померлих) та члени сімей загиблих (померлих) Захисників і Захисниць України, які зареєстровані відповідно до вимог законодавства як фізичні особи-підприємці;
- юридичні особи, зареєстровані не пізніше ніж за два роки до отримання фінансової підтримки, засновниками яких є ветерани, члени сімей загиблих (померлих) ветеранів війни та члени сімей загиблих (померлих) захисників і захисниць України
Програма Варто+ГО
орієнтована на підтримку громадських об’єднань із статусом юридичної особи (громадські організації або громадські спілки), діяльність яких спрямована на захист прав і свобод, задоволення суспільних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів ветеранів та членів їхніх сімей.
Подавати заявки на фінансування проєктів могли:
- Громадські об’єднання із статусом юридичної особи (громадські організації або громадські спілки), які зареєстровані відповідно до вимог законодавства не пізніше ніж за два роки до отримання фінансової підтримки та мають статус неприбуткової організації, до статутної діяльності яких належать питання щодо захисту прав і свобод, задоволення суспільних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів ветеранів та членів їх сімей.
Обов’язкові пріоритети програми Варто+ГО були:
- Надання менторської підтримки та консультування ветеранського підприємництва від старту до розвитку.
- Соціальний супровід ветеранів, членів сімей таких осіб та членів сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, членів сімей загиблих (померлих) Захисників та Захисниць України.
- Соціальний супровід дітей ветеранів та дітей загиблих (померлих) ветеранів війни, дітей загиблих (померлих) Захисників та Захисниць України.
Загалом на конкурси Українського ветеранського фонду у 2022 році було подано 182 заявок.
Розподіл по програмах є наступним:
- Варто – 76 заявок
- Варто+ГО – 39 заявок
- Варто 2.0 – 67 заявок
Розподіл по програмах конкурсних заявок

Після отримання заявок Фондом, розпочинається технічний відбір аплікаційних заявок. З критеріями технічного відбору можна ознайомитись в інструкціях відповідних програм за посиланнями: Варто, Варто+ГО, Варто 2.0.
Проєктні заявки, котрі не відповідали критеріям технічного відбору, та на вимогу Фонду не були вчасно виправлені, не були передані на наступний етап – експертного оцінювання і були відхилені.
Кількість переданих проєктних заявок на експертне оцінювання:
- Варто – 37 заявок
- Варто+ГО – 11 заявок
- Варто 2.0 – 33 заявки
Відношення поданих заявок на конкурс до кількості проктів, котрі пройшли технічний відбір
- Подані заявки
- Пройшли технічний відбір
На основі експертного оцінювання експертами експертних рад відповідних програм, були сформовані рейтингові списки учасників конкурсів, від найбільшої набраної кількості балів, до найнижчої.
Для кожної конкурсної програми, рішенням Виконавчого директора була визначена кількість переможців, котрі отримають фінансування.
Кількість переможців конкурсних програм:
- Варто – 30 переможців
- Варто+ГО – 8 переможців
- Варто 2.0 – 23 переможців
Відношення кількості поданих заявок на конкурсні програми до кількості переможців
- Кількість поданих заявок на конкурсні програми
- Кількість переможців
Після оголошення переможців, підписання відповідних документів, розпочинається реалізація самих проєктів. Обов’язковим елементом кожного конкурсу є регулярне звітування заявника перед Фондом щодо етапів реалізації проєктів.
Основні тенденції котрі можна визначити по результатам конкурсних проєктів:
- зважаючи на війну в країні є відносна невелика кількість заявників. Потенційні заявники чи проходять службу в Збройних силах України, чи припинили (тимчасово чи постійно) свої діяльність;
- значна кількість проєктних заявок на першому етапі не відповідали вимогам технічного відбору і були доопрацьовані вже в процесі самого технічного відбору. На основі чого можна зробити висновок щодо слабкої підготовки заявників. І відповідно вимоги, під час подачи заявок більше увагу Фонду приділяти навчання своїх потенційних заявників.
Зважаючи на те, що реалізація значної частини проєктів буде відбувати вже в 2023 році, наразі немає змоги аналізувати результат реалізації та ефективність проєктів.
Відповідно до умов Договору про реалізацію проєкту 22 заявники у грудні місяці подали перші проміжні звіти – фінансові (включаючи первинні документи) та змістовні. Український ветеранський фонд здійснив перевірку відповідних звітів.
Статус перевірки проміжних звітів:
У 2023 році Український ветеранський фонд планує розширити кількість конкурсних програм та зробити їх більш насиченими.
Місія фонду
