min_vet_min

Україна буде державою ветеранів

Наталія Калмикова, виконавча директорка Українського ветеранського фонду,

у колонці для “Української правди

Україна буде державою ветеранів. Що з цим робити та як готуватись – маємо думати вже. 

Важливо розуміти, що не варто проводити прямі паралелі з країнами, які перманентно у стані війни (Ізраїль), чи досвідом Другої світової, адже явище ветеранського руху в Україні є унікальним у всіх сенсах.


Наша війна за незалежність об’єднала мільйони людей на полі бою, волонтерством та іншими видами підтримки. Ми ведемо бій за свою землю на своїй землі, й сотні тисяч людей, що пройдуть бойові дії, стануть унікальною ситуацією у світі XXI сторіччя.


Уже зараз Міністерство соціальної політики звітує про 770 тисяч, які мають статус учасника бойових дій. Прогнозується до 5 мільйонів ветеранів та членів їхніх родин. 

Тобто кожен українець, якщо сам чи сама не буде учасником бойових дій, то точно матиме ветерана у близькому оточенні. 

Після піднесення та захоплення ветеранами учасниками АТО 2014 року у суспільстві почало формуватися неоднозначне ставлення. 

У людей, які здійснювали якийсь кримінал – часто шукали бекграунд (досвід – ред.) АТОшника. Таким чином втрачався зв’язок суспільства із захисниками-ветеранами. Проте повномасштабне вторгнення усе перевернуло. 

Ми як країна маємо шанс не повторити старі помилки. Нам важливо зшити суспільство й втримати це об’єднання після перемоги.

Український ветеранський фонд, створений при Міністерстві у справах ветеранів, перед початком повномасштабного вторгнення, за 6 місяців існування запустив низку проєктів та програм задля змін. Один з аспектів, з яким працюємо – формування нового образу ветерана у суспільстві. 

До армії та ветеранів зростає довіра

Нещодавно Соціологічна група “Рейтинг” за ініціативи Мінветеранів провела соціологічне опитування. Виявилось, що понад 90% українців довіряють військовим ЗСУ, ветеранам нинішньої війни та ветеранам АТО (ООС) 2014-2021 років.

За два місяці до початку повномасштабної війни, КМІС зафіксував 72% довіри до ЗСУ, а у 2020 році відсоток довіри складав 66%.

Загалом більшість українців відчувають позитивні емоції щодо військових та ветеранів російсько-української війни. Цей ефект зараз зрозумілий, адже війна триває. Проте чи залишаться такі ж настрої після перемоги? Певно, що так. 

Залученість суспільства до волонтерського руху та війська значно зросла, у порівнянні з 2014 роком. Це матиме довгостроковий ефект. Більше людей матимуть у своєму оточенні ветеранів – більше цікавитимуться розбудовою інститутів для їхньої реінтеграції до цивільного життя.





Від цивільного до військового: #позивнийУкраїна

Ветеранами не народжуються. Наше військо нині складається з великої кількості людей, котрі ніколи не планували своє життя пов’язати з військовою справою. Цивільні, які покинули мирне життя та одягнули форму без попереднього військового досвіду, масово доєднуються до лав ЗСУ.

Щоб підкреслити цей суспільний феномен, ми запустили проєкт #позивнийУкраїна
Художник Нікіта Тітова створює ілюстрації, на яких зображує людей цивільних професій, котрі стали на захист своєї держави: “Ніколи не думав, що вдягну військову форму, але це моя Земля!”.

Ми фіксуємо у суспільній свідомості момент, що цивільні люди роблять такий же вагомий внесок в оборону країни, як і ті, хто навчався військової справи.

Кого суспільство вважає “справжнім” ветераном?

Зараз ще немає єдиного бачення й сприйняття, хто такий ветеран. У згаданому вище дослідженні, ми з’ясовували, як суспільство сприймає ветеранів. Близько третини опитаних українців вважають, що ветерани – ті, хто воює сьогодні. Але стільки ж відповідають, що ветерани – учасники Другої світової війни. 

Молодь частіше підтримує стереотип про те, що “ветеран” – це учасник Другої світової війни. Також частіше про ветеранів як про учасників Другої світової війни говорять мешканці сходу та півдня, тоді як респонденти з заходу та центру – частіше під цим терміном мають на увазі бійців, що воюють за Україну сьогодні.

Інформаційна кампанія “Я – ветеран”. Чому важливо говорити про ветеранів вже зараз


Спілкуючись із молодими захисниками та захисницями, часто можна почути, що вони мають УБД, але не вважають себе ветеранами. У нас злились воєдино соціальний статус і вік. 

Самі бійці часто не усвідомлюють, що молоді люди з бойовим досвідом і є ветеранами. Спрацьовує радянський штамп: ветерани – люди поважного віку з медалями.

Аби змінити ці образи у свідомості українців, на вулицях всієї країни ми розмістили борди та сітілайти із зображеннями молодих захисників та захисниць. Світлини підсилює гасло “Так, я – ветеран і продовжую захищати”.

В країні є відсоток, що симпатизують росії та радянському союзу. Бачачи на вулицях своїх міст фотографії молодих людей, які їх захищають, вони мають робити висновки, як їхні симпатії дорого тепер обходяться країні. І час змінювати свої уявлення.

іл-Так-я-ветеран



Інструменти самореалізації

Така риса, як патерналізм погано співвідноситься до мужності та звитяги. Минулий досвід нашої країни – досвід пільг, які прийшли до нас від радянського союзу. Вже зараз Міністерство у справах ветеранів разом з іншими виконавчими органами розробляє концептуальні зміни до ветеранських політик.

Ветеран – це не жебрак, а найсильніша людина нашої країни. Наш обов’язок – створити умови для проактивної реінтеграції. Чому б нам не дати можливість заробити чесною працею на автівку замість чекати маршрутку з вільним місцем для пільговика?

Ветеранський бізнес – один з рушіїв економіки, яка так важлива саме зараз, коли воюємо. Адже це і засіб для життя родини, і сплачені податки, і створені робочі місця. 

До речі, сплачені податки потім перетворюються на закупівлю необхідного для фронту державою. Саме тому ми вже зараз запускаємо проєкти, які спрямовані на розвиток.

З червня  діє програма мікрофінансування бізнесу, в рамках якої ветерани, члени їхніх родин і родичі загиблих захисників можуть відшкодувати 20 тисяч гривень на ведення власної справи. Це кошти, які можна отримати швидко, подавши коректний пакет документів.

5 вересня починаємо прийом заявок на фінансування ветеранського бізнесу на суми від 500 тисяч до мільйона гривень. Подаватися зможуть підприємці та підприємства, де засновниками є ветерани, їхні родини та сім’ї загиблих захисників. Детальна інструкція є на сайті Українського ветеранського фонду. Можна готувати пакет документів і писати проєкти, щоб 5-го вересня подати свою заявку.

Саме таким чином ми всі разом робимо сильних сильнішими.

Наталія Калмикова для Української правди

Банківські реквізити:

Український ветеранський фонд
ЄДРПОУ 44565396
МФО 820172
UA388201720313231001301022947
в Державна казначейська служба України м. Київ

Реквізити підприємства/ Company details Назва підприємства/ company Name УВФ IBAN Code UA863052990000025300015000517
Назва банку/ Name of the bank JSC CB “PRIVATBANK”, 1D HRUSHEVSKOHO STR., KYIV, 01001, UKRAINE
SWIFT code банку/Bank SWIFT Code PBANUA2X
Адреса підприємства/ Company address UA 01001 м Київ пров Музейний б.12
Банки кореспонденти/ Correspondent banks Рахунок у банку-кореспонденті/Account in the correspondent bank 001-1-000080
SWIFT Code банку-кореспондента/SWIFT Code of the correspondent bank CHASUS33
Банк-кореспондент/Correspondent bank JP Morgan Chase Bank, New York ,USA
Рахунок у банку-кореспонденті/Account in the correspondent bank 890-0085-754
SWIFT Code банку-кореспондента/SWIFT Code of the correspondent bank IRVT US 3N
Банк-кореспондент/Correspondent bank The Bank of New York Mellon, New York, USA
Реквізити підприємства/ Company details Назва підприємства/company Name УВФ IBAN Code UA453052990000025302035000647
Назва банку/Name of the bank JSC CB “PRIVATBANK”, 1D HRUSHEVSKOHO STR., KYIV, 01001, UKRAINE
SWIFT code банку/ Bank SWIFT Code PBANUA2X
Адреса підприємства/Company address UA 01001 м Київ пров Музейний б.12
Банки кореспонденти/Correspondent banks Рахунок у банку-кореспонденті/ Account in the correspondent bank 400886700401
SWIFT Code банку-кореспондента/SWIFT Code of the correspondent bank COBADEFF
Банк-кореспондент/Correspondent bank Commerzbank AG, Frankfurt am Main, Germany
Рахунок у банку-кореспонденті/Account in the correspondent bank 6231605145
SWIFT Code банку-кореспондента/SWIFT Code of the correspondent bank CHASDEFX
Банк-кореспондент/Correspondent bank J.P.MORGAN AG, FRANKFURT AM MAIN, GERMANY

Партнерство

Ці питання допоможуть нам першочергово зрозуміти Ваші очікування, як потенційних партнерів, та визначити спільні цілі для успішного початку співпраці.

    Зазначте назву Вашої організації.*

    Вкажіть сферу діяльності організації.*

    Контакна електронна адреса*

    Контактний номер телефону*

    Якщо у Вас є вебсайт, будь ласка, залиште на нього посилання.

    З якою аудиторією Ви переважно працюєте?*

    Які напрямки або сфери діяльності Ви розглядаєте для співпраці?*

    Які результати Ви очікуєте досягти через потенційне партнерство?*

    Які ресурси Ваша організація готова запропонувати в межах партнерства? Чи є Ваші послуги безкоштовними для нашої цільової аудиторії?*

    Які у Вас очікування від УВФ у рамках потенційного партнерства?*

    Чи є у Вас досвід співпраці з партнерами, подібними до нашої установи?*

    Що є для Вас пріоритетним в реалізації партнерського проєкту?*

    Як Ви уявляєте розподіл обов'язків у партнерстві?*