Досвідом подачі на конкурсну програму #ВАРТО від Українського ветеранського фонду Мінветеранів ділиться ветеран-підприємець Олександр Квятковський.
Розвиток власного бізнесу є одним із важливих та складних викликів, з якими може зіштовхнутися людина. Ця пригода змушує вчитися, адаптуватися та змінюватися, але водночас надає можливість впливати на своє оточення, створювати робочі місця, сприяти розвитку економіки та суспільства в цілому. Особливого значення цей шлях набуває тоді, коли його проходить людина з військовим минулим. Як ветарану стати підприємцем, на власному досвіді спеціально для Mind пояснив Олександр Квятковський.
До захисту держави я долучився у 2014 році. Потрапив у аеророзвідку на Донецькому напрямку. На початку повномасштабного вторгнення долучився до проєктів Міноборони України та паралельно волонтерив. І продовжував би тим займатися, якби не проєкт Українського ветеранського фонду Мінветеранів «#ВАРТО 2.0» наприкінці 2022 року. Тоді я зрозумів, що настав час створювати своє та розвивати власне ветеранське підприємство.
Цієї весни УВФ спільно з благодійним фондом «МХП – Громаді» запустив нову хвилю грантів для ветеранів – можна отримати від 500 000 грн до 1,5 млн грн на свою справу в сфері продовольчої безпеки.
З власного досвіду знаю, що перед подачею заявки багато хто сумнівається, чи варто братися за це, чи є сенс, чи вдасться виграти. Тож нижче ділюся власним кейсом і даю поради, щоб розвіяти сумніви й мотивувати побратимів не боятися робити своє.
Крок 1: з чого почати
Варто зрозуміти, що ви вже вмієте.
У моєму випадку був попередній підприємницький досвід, я мав онлайн-магазин туристичного спорядження та надавав ІТ-послуги. Далі – був аеророзвідником, тож працював з дронами, впроваджував нові технології в роботу. Після цього будував карти полів і працював з внесенням засобів захисту рослин в полях дронами.
Крок 2: обрати нішу
Опрацювавши власний досвід, я вирішив зосередитися на сервісному бізнесі. Він буде допомагати українським компаніям з сучасним методом обробки полів за допомогою дронів. Аналіз ринку показав, що попит досить високий, і хоча конкуренція теж присутня, головне в цій сфері – якість роботи та своєчасність послуг.
Бізнес специфічний і сильно прив’язаний до флоту дронів, які є в наявності. Поріг входження високий, як для малого бізнесу, потрібно щонайменше 1 мільйон гривень на запуск.
Крок 3: знайти фінансування
Варто розглянути усі можливі грантові програми. Минулого року я, наприклад, виграв грант від Українського ветеранського фонду на розвиток підприємства.
Зібрати усі потрібні документи було не складно, проте цим краще зайнятися заздалегідь. Потрібно описати терміни реалізації, зібрати деякі виписки з податкової, гарантійні листи, підготувати проєктну заявку і створити кошторис. Але це варте того.
Крок 3.1: заповнити конкурсну заявку
Загалом на заповнення усіх документів потрібно закладати близько одного тижня. Найбільше часу зайняло отримання виписок із податкової. На жаль, поки в один клік отримати їх не можна, тож на це точно варто закладати кілька днів.
Форми для заявки та кошторису можна завантажити на сайті програми, залишається лиш їх заповнити. Це не складно, якщо у вас є вже сформована ідея або бізнес, який працює. В цих документах ви чітко описуєте конкретні етапи, за якими будете рухатися, і цілі, яких будете досягати. Також велика увага приділяється ризикам. Це дозволяє зрозуміти, як ви з ними будете справлятися. А ще допоможе подивитися на свою компанію під іншим кутом.
Усі критерії, за якими експерти оцінюють ваш проєкт, є на сайті. Тому, коли ви підготували ці два документи, можете попросити допомоги у друзів чи колег, аби вони оцінили вашу заявку. Для цього вони можуть використати усі ці критерії та поділитися своїм зворотним зв’язком. Так ви побачите зі сторони, які ще сильні та слабкі сторони будуть у вашому бізнесі. Особисто мені це допомогло покращити мій план.
А ще варто поспілкуватися з проєктними менеджерами Фонду. Вони допомагають оформити все згідно з вимогами й правилами програми.
Після подання заявки її оцінює низка експертів. У фінальному резюме вони надають свої оцінки та поради щодо бізнес-ідей та процесів. Вони допомогли мені фінально скоригувати мій план роботи.
Крок 4: запуск
У рамках програми я взяв на себе зобов’язання надати роботу ветерану чи ветеранці. Ветеран – це людина, яка може привнести багато доданої вартості до продуктів завдяки унікальному досвіду. На початку бізнесу я буду самостійно надавати послуги, займатися бізнес-процесами, а працівник буде мені з цим допомагати. Також і для одного екіпажу нас двох буде достатньо.
Дотичність ветеранів до бізнесу набиратиме авторитетності в суспільстві. Тому закликаю ветеранів проявити ініціативу і заповнити заявку, сформулювати для себе цілі, етапи роботи, стратегію власної компанії. Незалежно від результатів – це дуже допоможе структурувати ідею чи вже готовий бізнес, а також дасть краще розуміння його розвитку.
Ветерани – це частина суспільства, яка є пасіонаріями, що проявили ініціативу в той чи інший момент часу. Тому дуже важливо, аби ми могли складати активну частину суспільства, зокрема економічно. Нам потрібні міцні, стійкі та якісні проєкти. Я вболіваю за те, аби їх ставало тільки більше, а фонди бачили зацікавленість та розвивали ще більше таких програм.