min_vet_min

Державна політика підтримки ветеранів:

досвід Сполученого Королівства Великої Британії та Північної Ірландії

Аналітична довідка

 

Підготував:

Відділ навчально-аналітичної роботи
Українського ветеранського фонду
Міністерства у справах ветеранів

Зміст

Вступ

Актуальність теми. Велика Британія довгий час була і залишається однією з країн, що проводить масштабну та послідовну підтримку України у боротьбі проти російської агресії. Лише за перші півроку повномасштабного наступу РФ прем’єр-міністр Сполученого Королівства – Борис Джонсон тричі відвідав Київ.1 А за попередні 8 років війни у співпраці з Британією в Україні було навчено близько 25 тисяч українських офіцерів. У зв’язку з повномасштабною агресією РФ подібні форми навчання було перенесено до Великобританії, де наприкінці 2022 року було навчено ще близько 10 тисяч. Починаючи з 1 січня 2023 року, ще 19 200 солдатів і офіцерів проходять навчання на території Великої Британії.2 

Слідуючи наявним тенденціям та відкритим можливостям для переймання досвіду країн-партнерів, важливо також звернути увагу на досвід Британії у підтримці військових у цивільному житті, зокрема ветеранів. Важливим та цікавим для України такий досвід є зокрема тому, що у Сполученому Королівстві останніми роками приділяють дедалі більше уваги особливим потребам ветеранів. Такі зміни були зумовлені декількома факторами: в першу чергу – досвідом та потребами військового та цивільного контингенту, що брав участь у бойових діях в Афганістані та Іраку; в другу чергу – скороченням чисельності Збройних Сил Сполученого Королівства і супутня потреба підтримки особового складу, який переходить до цивільного життя. Виходячи з того, що однією зі стратегічних цілей для України є створення умов для ефективної реінтеграції ветеранів російсько-української війни в суспільстві, міжнародний досвід підтримки ветеранів, зокрема досвід таких європейських країн як Британія, є невичерпною темою для подальших досліджень та дискусій в Україні. 

Особливості державного устрою. Сполучене Королівство Велика Британія – острівна країна, розташована біля північно-західного узбережжя материкової Європи. Сполучене Королівство включає весь острів Велика Британія, який містить Англію, Уельс і Шотландію, а також північну частину острова Ірландія. Утворення Сполученого Королівства Великої Британії та Північної Ірландії передбачало персональний і політичний союз у Великій Британії та на Британських островах. Сполучене Королівство є останньою з низки суверенних держав, які утворювалися на цих територіях в різні періоди історії, у різних поєднаннях та за різними державними устроями.

Урядова структура Великобританії складається з трьох гілок влади. Перша – виконавча влада або уряд Його/Її Величності. Функції Уряду включають управління повсякденною діяльністю країни. Виконавчу владу очолює прем’єр-міністр, який обирається кожні п’ять років і представляє партію більшості. Прем’єр-міністра призначає монарх і йому допомагають близько 100 міністрів від партії більшості, які також складають кабінет. Законодавча система Великобританії складається з Палати громад і Палати лордів. Палата громад складається з 650 народно обраних членів парламенту. Його роль включає прийняття рішень щодо законів і фінансових законопроектів. Палату лордів складають 700 лордів, 92 з яких мають спадкові владні посади. Інші є єпископами та архієпископами. Палата лордів поділяє відповідальність за прийняття законодавства та здійснення нагляду за діяльністю уряду з Палатою громад. Судова влада має повноваження вирішувати спори, пов’язані з передачею повноважень у Великій Британії, і її очолює Лорд-головний суддя. 

Історичне минуле Сполученого Королівства до сьогодні має певний вплив в соціально-культурній площині на різні сфери життєдіяльності британців, зокрема ветеранів. Прояви цього впливу можна простежити в законодавстві, що має певні відмінності в залежності від регіону, а також у напрямках діяльності державної політики, що частково досі направлена на зменшення дискримінації та нерівності між різними частинами Королівства. Даний аспект державної політики підтримки ветеранів не є предметом даного аналізу, але має бути врахованим в подальших дослідженнях та дискусіях на дану тему, зокрема порівнюючи та застосовуючи досвід Британії в реаліях України.

_______________

1 Хто зі світових лідерів приїжджав до України за час повномасштабної війни. Інфографіка. [Електронний ресурс] // Слово і Діло. Аналітичний портал. – 2022. – Режим доступу до ресурсу: https://www.slovoidilo.ua/2022/10/26/infografika/polityka/xto-svitovyx-lideriv-pryyizhdzhav-ukrayiny-chas-povnomasshtabnoyi-vijny.

2 З січня ще понад 19 тисяч українських бійців розпочнуть навчання у Британії [Електронний ресурс] // Слово і Діло. Аналітичний портал. – 2022. – Режим доступу до ресурсу: https://www.slovoidilo.ua/2022/12/15/novyna/suspilstvo/sichnya-shhe-19-tysyach-ukrayinskyx-bijcziv-rozpochnut-navchannya-brytaniyi.
 

Особливості державної підтримки ветеранів у Сполученому Королівстві: актуальні дані та показники

Відповідно до законодавства Великої Британії, ветеран — це будь-яка особа, яка прослужила принаймні один день у Збройних Силах Її Величності (регулярних або резервних) або в екіпажі морських суден торгового флоту, які брали участь у визначених законодавством військових операціях.3 Згідно з даними Міністерства оборони Сполученого Королівства в 2022 році у Великій Британії проживало 2 мільйона ветеранів Збройних Сил. Очікується, що до 2028 року це число скоротиться до 1,6 мільйона, водночас прогнозується, що частка ветеранів працездатного віку зросте з 37% у 2016 році до 44% до 2028 року, також відсоток ветеранів-жінок збільшиться з 10% до 13%.4 

На формування поточної державної політики підтримки ветеранів мала свій вплив тривала інтервенція сил НАТО в Афганістан, в рамках якої участь у бойових діях брали і британські військові. Влітку 2021 року Велика Британія офіційно оголосила про виведення всіх британських військ з Афганістану і відповідно – закінчення військової місії країни в конфлікті, який тривав два десятиліття.5 За словами прем’єр-міністра Джонсона, за цей час в Афганістані служили 150 000 військовослужбовців британських Збройних Сил, 457 з яких загинули.6 За офіційною статистикою, пік загиблих припав на 2009 та 2010 роки, коли загинуло понад 100 осіб. Із загальної кількості 457 військовослужбовців, які загинули під час відрядження в Афганістан, 405 загинули внаслідок ворожих дій. Загалом під час операції «Геррік», під кодовою назвою якої проводилися всі британські військові операції з 2002 по 2014 рік, збройні сили і цивільний персонал зазнав 616 втрат. Сумарно було госпіталізовано 7807 осіб, хоча більшість госпіталізацій були пов’язані із захворюваннями або небойовими пораненнями. Близько 28% (2209) госпіталізованих до польових госпіталів становили поранені під час бойових дій.7 Не акцентуючи увагу на учасниках військових операцій, варто зауважити, що за офіційною статистикою щороку понад 14 тисяч людей залишають Збройні сили Великобританії, відтак набуваючи статусу ветерана.8 

Задля забезпечення потреб усіх категорій ветеранів рівною мірою на всіх територіях Королівства, державна політика підтримки ветеранів сконцентрувалася на декількох основних напрямках.

  1. Трудова зайнятість. Станом на 2017 рік 79% ветеранів працездатного віку Британії були працевлаштовані9.  Під час завершення служби та переходу до цивільного кар’єрного розвитку військовослужбовців Міністерство Оборони Британії безпосередньо фінансує допомогу у працевлаштуванні ветеранів через співпрацю з неурядовими партнерами, що має назву Кар’єрне Перехідне Партнерство (Career Transition Partnership). Неурядовий партнер в рамках співпраці з МО пропонує якісні та безкоштовні послуги з підбору персоналу та підтримує тих, хто залишає Збройні Сили протягом двох років від дати звільнення – таким чином пов’язує ветеранів із роботодавцями, які усвідомлюють переваги залучення талантів, навичок та досвіду ветеранів у власні організації. Загалом 86% тих, хто залишив службу та скористалася цією послугою в 2018/19 н.р прийнято на роботу протягом шести місяців після звільнення зі Збройних Сил.10
  2. Ментальне здоров’я. Департамент охорони здоров’я та соціального забезпечення, Міністерство оборони Британії,  місцеві органи влади і сервісні благодійні організації працюють разом, щоб покращити показники стану психічного здоров’я для спільноти Збройних Сил. Дослідницькі центри при МО активно проводять дослідження проявів посттравматичного синдрому у військових та ветеранів, зокрема і для того, щоб з’ясувати, чи є суїцид у ветеранській спільноті непропорційним порівняно з рештою населення Великобританії, а також визначити потенціал втручання та допомоги. Серед інших особливостей підтримки ветеранів в системі охорони здоров’я в Британії варто відзначити Альянс охорони здоров’я ветеранів, що складається з 49 лікарень і швидкої допомоги в Англії, Шотландії та Уельсі, над яким працює близько 100 акредитованих осіб. Вони діляться передовим досвідом і продемонстрували високу якість медичного обслуговування ветеранів, включаючи підвищення обізнаності персоналу у забезпеченні потреб та охорони здоров’я ветеранів, чіткі зв’язки з послугами благодійних організацій та місцевими надавачами послуг. В свою чергу Королівський коледж лікарів загальної практики, спільно з Національною службою охорони здоров’я, розробили схему акредитації призначену для підготовки лікарів загальної практики, для кращого розуміння специфічних потреб ветеранів та їхніх родин (включаючи сім’ї померлих).11 
  3. Попередження злочинності. Уряд Британії зобов’язався надавати підтримку ветеранам, які перебувають у місцях позбавлення волі, та покращити їхнє життя після повернення у суспільство. Міністерство оборони підтримує контакт з начальниками в’язниць, щоб переконатися, що вони поінформовані про існуючу підтримку для ветеранів, які перебувають під вартою і мають визначати тих, хто може потребувати підтримки з боку Служби у справах ветеранів. З січня 2015 року кожного ув’язненого під час взяття під варту запитують, чи служив він у Збройних силах (на строковій службі або резерві). Ця інформація допомагає тим, хто з ними працює зосередитися на їхніх реабілітаційних потребах та спрямовує їх на різноманітні види підтримки та допомоги, які можуть бути надані в тому числі волонтерськими та громадськими організаціями.12 Загальні показники по країні вказують на те, що абсолютна більшість ветеранів Збройних Сил Сполученого Королівства успішно інтегрується в цивільне життя. Так за даними статистики правопорушень, яка збирається щоквартально Міністерством юстиції, у 2019 році правопорушники, які раніше перебували на службі в Збройних силах становили лише 3% новоприбулих до в’язниці в Англії та Уельсі.13 
  4. Забезпечення житла. Міністерство житлово-комунального господарства, громад та місцевого самоврядування Сполученого Королівства запровадило різні заходи для покращення доступу до соціального житла саме для військовослужбовців та ветеранів. Це включає в себе зміну законодавства з метою забезпечення житлом важкопоранених військовослужбовців та ветеранів з нагальними житловими потребами, що мають найвищий пріоритет на отримання соціального житла від місцевих органів влади. У 2014 році було підраховано, що частка безхатьків, серед тих, хто служив у Збройних силах, становила від 3% до 6%.14 Об’єднана мережа з питань бездомності та інформації про бездомних та безпритульних у Великому Лондоні показують, що відсоток тих, хто спав на вулиці в Лондоні будучи громадянами Великобританії і маючи досвід служби у Збройних силах, знизився з 3% у 2017/2018 роках до 2% у 2018/2019 роках.15 Закон про скорочення бездомності 2017 року гарантує, що житлові органи втручаються на ранній стадії для запобігання бездомності та надають підтримку. Відповідно до цього Закону, Міністерство оборони разом з іншими органами державної влади, зобов’язане перенаправляти до місцевого органу управління житловим фондом колишніх військовослужбовців, які перебувають під загрозою бездомності, якщо вони дають на це згоду.16

Отже, узагальнюючи можемо виявити, що Велика Британія на сьогодні має досить високі показники ефективності реалізації власної політики підтримки ветеранів. Високий рівень економічного та соціального розвитку дозволяє державі сконцентрувати свої зусилля на вдосконаленні вже існуючих систем надання послуг та практик, зокрема адаптуючи їх до потреб ветеранів. Таким чином держава перейняла на себе, окрім інших, частково консультаційну, комунікативну та захисну функції. Це створило умови задля забезпечення потреб ветеранів та їх реабілітації навіть в умовах ув’язнення. Велика роль при цьому надається міжвідомчій взаємодії та співпраці з громадським сектором, зокрема для того, щоб усі можливі послуги для ветеранів були зрозумілими та легкодоступними. 

_______________

3 The Strategy for our veterans. Valuade. Contributing. Supported [Електронний ресурс] // the Secretary of State for Defence by Command of Her Majesty. – 2018. – Режим доступу до ресурсу: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/755915/Strategy_for_our_Veterans_FINAL_08.11.18_WEB.pdf.

4 Support for UK Veterans [Електронний ресурс] // The Commons Library. – 2022. – Режим доступу до ресурсу: https://researchbriefings.files.parliament.uk/documents/CBP-7693/CBP-7693.pdf.

5 Afghanistan statistics: UK deaths, casualties, mission costs and refugees [Електронний ресурс] // House of Commons Library. – 2021. – Режим доступу до ресурсу: https://commonslibrary.parliament.uk/research-briefings/cbp-9298/.

6 Велика Британія офіційно оголосила про виведення військ з Афганістану [Електронний ресурс] // Слово і Діло. Аналітичний портал. – 2021. – Режим доступу до ресурсу: https://www.slovoidilo.ua/2021/07/09/novyna/svit/velyka-brytaniya-oficzijno-oholosyla-pro-vyvedennya-vijsk-afhanistanu.

7 Afghanistan statistics: UK deaths, casualties, mission costs and refugees [Електронний ресурс] // House of Commons Library. – 2021. – Режим доступу до ресурсу: https://commonslibrary.parliament.uk/research-briefings/cbp-9298/.

8 Statistics [Електронний ресурс] // Career Transition Partnership. – 2022. – Режим доступу до ресурсу: https://www.ctp.org.uk/.

9 Annual Population Survey: UK Armed Forces Veterans residing in Great Britain, 2017 [Електронний ресурс] // Ministry of Defence. – 2019. – Режим доступу до ресурсу: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/774937/20190128_-_APS_2017_Statistical_Bulletin_-_OS.pdf.

10 Veterans Factsheet 2020 [Електронний ресурс] // The Office for Veterans’ Affairs. – 2020. – Режим доступу до ресурсу: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/874821/6.6409_CO_Armed-Forces_Veterans-Factsheet_v9_web.pdf.

11 Veterans Factsheet 2020 [Електронний ресурс] // The Office for Veterans’ Affairs. – 2020. – Режим доступу до ресурсу: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/874821/6.6409_CO_Armed-Forces_Veterans-Factsheet_v9_web.pdf.

12 Veterans Factsheet 2020 [Електронний ресурс] // The Office for Veterans’ Affairs. – 2020. – Режим доступу до ресурсу: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/874821/6.6409_CO_Armed-Forces_Veterans-Factsheet_v9_web.pdf.

13 Offender management statistics quarterly [Електронний ресурс] // Ministry of Justice, HM Prison Service, and HM Prison and Probation Service. – 2020. – Режим доступу до ресурсу: https://www.gov.uk/government/collections/offender-management-statistics-quarterly.

14 The ex-Service community [Електронний ресурс] // Royal British Legion. – 2014. – Режим доступу до ресурсу: https://www.britishlegion.org.uk/get-involved/things-to-do/campaigns-policy-and-research/policy-and-research/the-uk-ex-service-community-a-household-survey.

15 Rough sleeping in London (CHAIN reports) [Електронний ресурс] // London Datastore – Режим доступу до ресурсу: https://data.london.gov.uk/dataset/chain-reports.

16 Veterans Factsheet 2020 [Електронний ресурс] // The Office for Veterans’ Affairs. – 2020. – Режим доступу до ресурсу: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/874821/6.6409_CO_Armed-Forces_Veterans-Factsheet_v9_web.pdf.

Законодавче підґрунтя та інституційна підтримка державної політики сприяння розвитку та підтримки ветеранів

У Сполученому Королівстві немає єдиної правової системи. Зі створенням сучасної держави, колишнім незалежним державам було дозволено зберігати свої окремі системи права. Так до прикладу, Шотландія має свою власну незалежну та частково чітко відмінну судову систему з власною юрисдикцією. На сьогодні більшість законів застосовуються на всій території Сполученого Королівства Великої Британії та Північної Ірландії, але й існують відмінності. Відтак, законодавство Сполученого Королівства потребує більш детального аналізу, натомість в даному аналітичному матеріалі представлено лише деякі документи та закони, що регламентують державну політику підтримки ветеранів у Великій Британії.

На сьогодні одним з ключових таких документів є  Угода про Збройні Сили. Дана угода – це своєрідна обіцянка нації про гідне ставлення до тих, хто проходив чи проходить службу та їхніх сімей, задля уникнення незручного становища та дискримінації колишніх військових у порівнянні з іншими громадянами при отриманні державних чи комерційних послуг. Угода була закріплена у Законі про збройні сили 2011 року і гарантує, що члени спільноти Збройних Сил не були поставлені в невигідне становище внаслідок їхньої служби. Відповідного до чого, уряд, місцеві органи влади, широкий державний сектор, благодійні організації, комерційні організації та громадянське суспільство – усі вони відіграють певну роль у підтримці військовослужбовців. Закон про збройні сили 2021 року ввів нову вимогу до деяких державних органів, зокрема Національної служби охорони здоров’я та місцевих органів влади, приділяти належну увагу принципам Угоди під час виконання конкретних публічних функцій у сферах ЖКГ, охорони здоров’я та освіти. У щорічних звітах за результатами діяльності згідно Угоди описується прогрес, досягнутий у виконанні зобов’язань, взятих перед нинішніми та колишніми військовослужбовцями та їхніми сім’ями, що включає в себе такі сфери, як працевлаштування, охорона здоров’я, житло, освіта та фінансові консультації.17

Іншим не менш важливим документом стала прийнята у 2018 році “Стратегія для наших ветеранів” (“The Strategy for our Veterans”). Ця Стратегія розрахована на 10 років та встановлює стійке бачення та принципи для всієї Великобританії, застосовується по всій її території та розповсюджується на всі сфери життя: громадську, корпоративну, благодійну та індивідуальну. Згідно Стратегії, існує п’ять наскрізних факторів, які створюють фон для загальної системи надання послуг ветеранам: 

  • Співпраця між організаціями – задля надання узгодженої підтримки ветеранам. 
  • Координація ветеранських служб – задля послідовного досягнення цілей, забезпечуючи гідне ставлення до ветеранів та їх сімей по всій території Великої Британії.
  • Збір даних про спільноту ветеранів – задля використання та аналізу даних у державному, приватному та благодійному секторах для створення доказової бази для ефективного визначення та задоволення потреб ветеранів.
  • Суспільне сприйняття і розуміння – задля формування у населення розуміння різноманітності досвіду і культури ветеранів.
  • Визнання ветеранів – задля формування  у ветеранів відчуття власної цінності – їхню службу та досвід визнають та цінують у  суспільстві.

Окрім того, Стратегією визначено також шість ключових тем для подальшої роботи: 

  • Громада і стосунки – ветерани здатні будувати здорові відносини та інтегруватися в спільноти.
  • Працевлаштування, навчання і навички – ветерани здатні влаштуватися на відповідну роботу та можуть продовжувати розвивати свою кар’єру протягом усього трудового життя.
  • Фінанси та борги – ветерани залишають Збройні сили з достатньою фінансовою освітою, обізнаністю і навичками, щоб бути фінансово самодостатніми та впевненими.
  • Здоров’я та благополуччя – ветеранам забезпечується поліпшення стану фізичного, психічного здоров’я та благополуччя, що дозволяє їм робити внесок у загальний розвиток суспільства.
  • Облаштування житла – ветерани отримують безпечне житло через купівлю, оренду або соціальні житлові послуги.
  • Ветерани і закон – ветерани йдуть зі Збройних Сил стійкими та свідомими та залишаються законослухняними цивільними.

Для кожного з наскрізних факторів і ключових тем є запланований результат на 2028 рік, для досягнення якого спільно діють всі країни Сполученого Королівства.18

Відповідно до Стратегії у січні 2022 року було опубліковано новий План дій на 2022-24 роки (“Veterans’ Strategy Action Plan: 2022‑2024”), що встановив за мету зробити «Великобританію найкращим місцем у світі для ветеранів до 2028 року». Він містить понад 60 зобов’язань і визначає часові рамки та відповідальність за виконання. Загалом діяльність за Планом зосереджено на трьох основних напрямках:

  1. Трансформаційні послуги для ветеранів.
  2. Розуміння ветеранської спільноти.
  3. Визнання внеску ветеранів у суспільство.19

Задля забезпечення досягнення загальних цілей за вище згаданими напрямками було створено та наділено відповідними повноваженнями мережу інституцій, що на сьогодні впроваджують державну політику підтримки ветеранів. Однією з ключових таких інституцій є Управління у справах ветеранів (Office for Veterans’ Affairs) – відносно новий, створений у 2019 році, міністерський підрозділ у складі Кабінету Міністрів. У відповідальності Управління зокрема: 

  • забезпечення того, щоб інтереси ветеранів відстоювалися в Уряді на найвищому рівні;
  • координацію всіх функцій Уряду Великої Британії для забезпечення найкращої підтримки ветеранів та їхніх родин під час повернення до цивільного життя;
  • співпраця з децентралізованими адміністраціями, місцевими органами влади та організаціями у ветеранському секторі з метою створення позитивного, довгострокового переходу для осіб, які служили в Збройних силах;
  • забезпечення того, щоб кожен ветеран та його сім’я знали, куди звернутися за державною підтримкою, якщо вони її потребують;
  • відзначення та демонстрація видатного внеску, який ветерани роблять у суспільство після завершення служби.20

Водночас задля забезпечення широких послуг на період переходу військовослужбовців до цивільного життя було створено Службу адаптації військовослужбовців (Defence Transition Services, DTS), яка надає індивідуально інформацію та рекомендації, а також полегшує доступ до служб підтримки, в тому числі від інших урядових відомств, місцевих органів влади, Національної служби охорони здоров’я або довірених благодійних організацій. Служба може допомогти у вирішенні проблем і надати підтримку та рекомендації з усіх питань, що виникають у зв’язку із завершенням служби, включаючи здоров’я, житло, фінанси та борги, дітей, сім’ю, стосунки та працевлаштування. Особи, які звільняються з військової служби, також можуть звернутися до даної Служби через свій підрозділ, зокрема надати інформацію та підтримку тим військовослужбовцям та їхнім сім’ям, які, найімовірніше, зіткнуться з проблемами при звільненні зі служби в Збройних силах та адаптації до цивільного життя.21 Дана Служба, як і вище згадане Управління у справах ветеранів, була створена у 2019 році в рамках нової цілісної політики підтримки ветеранів та підпорядковується Міністерству оборони Великобританії. 

Наступна не менш важлива організація – Veterans UK – служба підтримки при Міністерстві оборони для військовослужбовців, ветеранів та їхніх сімей. Veterans UK забезпечує реалізацію пенсійних схем для військовослужбовців та ветеранів, здійснюючи виплати тим, хто отримав поранення або інвалідність внаслідок служби у Збройних Силах, а також вдовам, вдівцям та цивільним партнерам тих, хто загинув внаслідок служби у Збройних Силах. В свою чергу Служба соціального забезпечення ветеранів (The Veterans’ Welfare Service), що є складовою служби підтримки ветеранів Великобританії Міністерства оборони надає індивідуальні консультації щодо добробуту по всій Великобританії, прагне покращити якість життя ветеранів та бенефіціарів пенсійних і компенсаційних програм Veterans UK, а також усіх їхніх утриманців. Служба працює на добровільній основі разом із постачальниками соціальних послуг, що тісно співпрацюють з місцевою владою, сервісними благодійними організаціями та Департаментом праці та пенсій. 

Фінансову підтримку розвитку мережі послуг для ветеранів зокрема надає Трастовий фонд Угоди про Збройні Сили (The Armed Forces Covenant Fund Trust), що є виконавчим позавідомчим державним органом, підпорядкованим Міністерству оборони, заснованим у 2015 році. Фонд отримує 10 мільйонів фунтів стерлінгів на рік для реалізації грантових програм по всій Великій Британії, які націлені на підтримку спільноти Збройних сил. До кінця березня 2020 року Фонд розподілив 50 мільйонів фунтів стерлінгів на підтримку низки програм для ветеранів, їхніх опікунів і родин та отримав додаткові 10 мільйонів фунтів стерлінгів на підтримку психічного здоров’я ветеранів. 

Підсумовуючи вище описане, варто зауважити, що актуальне законодавство та діяльність відповідальних інституцій пронизана між іншим зобов’язаннями держави перед ветеранами, що проявляється у стабільному вивченню спільноти ветеранів, їх потреб, стану здоров’я та благополуччя. Іншою важливою особливістю є поширена та всеохопна мета – зменшити ризик наявних чи потенційних проявів дискримінації чи регіональної нерівності ветеранів при отриманні соціальних послуг, хоча серед офіційної статистики не спостерігається показників, що свідчили б про високий рівень нетолерантності по відношенню до колишніх військовослужбовців. Відтак, необхідним залишається більш детальне дослідження регіональної політики підтримки ветеранів, зокрема в таких не унітарних державах як Сполучене Королівство. 

_______________

17 Armed Forces Covenant [Електронний ресурс] // Official site – Режим доступу до ресурсу: https://www.armedforcescovenant.gov.uk/.

18 The Strategy for our veterans. Valuade. Contributing. Supported [Електронний ресурс] // the Secretary of State for Defence by Command of Her Majesty. – 2018. – Режим доступу до ресурсу: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/755915/Strategy_for_our_Veterans_FINAL_08.11.18_WEB.pdf.

19 Veterans’ Strategy Action Plan: 2022 to 2024 [Електронний ресурс] // Office for Veterans’ Affairs. – 2022. – Режим доступу до ресурсу: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/1103936/Veterans-Strategy-Action-Plan-2022-2024.pdf.

20 Office for Veterans’ Affairs [Електронний ресурс] // UK Government – Режим доступу до ресурсу: https://www.gov.uk/government/organisations/office-for-veterans-affairs/about.

21 Help for service leavers from Defence Transition Services [Електронний ресурс] // Ministry of Defence and Veterans UK. – 2020. – Режим доступу до ресурсу: https://www.gov.uk/guidance/help-and-support-for-service-leavers-and-their-families.

Роль громадського сектору у реалізації державної політики підтримки та розвитку ветеранів

Однією з найбільш відомих неурядових організацій, завдяки якій ветерани можуть отримати допомогу та поради є Veterans Gateway – консорціум благодійних організацій спільноти Збройних сил, що включає Royal British Legion (колишній Британський легіон, британська благодійна організація фінансової та соціальної підтримки військових та ветеранів); SSAFA (благодійна організація Збройних Сил); Combat Stress (благодійна організація підтримки психічного здоров’я ветеранів); Connect Assist (спеціалізований аутсорсинговий контакт-центр, що підтримує державний сектор, благодійні та соціально орієнтовані організації). Їх взаємодія між собою та з додатковими ключовими організаціями, що направляють, як у секторі Збройних сил, так і за його межами, дає можливість допомагати ветеранам в широкому спектрі питань. Представники Veterans Gateway доступні для комунікацій та консультацій в онлайн та телефонному режимі 24/7.22

Окремої уваги заслуговує благодійна організація Combat Stress, яка понад століття допомагає колишнім військовослужбовцям і жінкам впоратися з такими проблемами, як посттравматичний стресовий розлад (ПТСР), тривога та депресія. Насьогодні організація надає спеціалізоване лікування та підтримку в онлайн та офлайн форматі для ветеранів із будь-якої служби та конфлікту, зосереджуючись на тих, хто має складні психічні проблеми, пов’язані з їхньою військовою службою.23 

В свою чергу благодійні організації Royal British Legion і RFEA The Forces Employment Charity надають спільну підтримку та допомогу з працевлаштуванням, а також з іншими аспектами життя після закінчення військ. Завдяки їхньому партнерству ветерани можуть подати заявку на грант на працевлаштування, щоб отримати навички, необхідні для відкриття бізнесу, наприклад відвідування бізнес-курсу. Є два види стипендії на працевлаштування:

  • перший вид стипендії включає навчання, проїзд, проживання, грант на обладнання. Максимальна сума гранту становить 1000 фунтів стерлінгів.
  • другий вид стипендії передбачає надання ліцензії, що допоможе ветерану знайти роботу, (напр. отримання ліцензії в сфері безпеки та охорони). Це одноразова дотація, доступна сума до 250 фунтів стерлінгів.24

Help for Heroes – ще одна провідна благодійна організація збройних сил і ветеранів Великобританії, що проводить спортивні та соціальні заходи по всій Великобританії та в Інтернеті, щоб боротися із самотністю та ізоляцією; надають фінансові гранти на такі речі, як адаптація житла та медичне обладнання, щоб допомогти людям подолати проблеми, пов’язані з хворобою чи травмою. Також дана організація пропонує безкоштовний курс бізнес-досвіду, підтримуючи поранених ветеранів за допомогою програми, яка допомагає вирішити, чи підходить їм самозайнятість. Курс охоплює такі теми, як: створення та підтримка бізнесу, який приносить прибуток; як рекламувати свій бізнес; управління грошовими потоками та бюджетування; тощо.25 

Отже, узагальнюючи, можемо простежити тенденцію того, що громадський сектор великою мірою забезпечує ветеранську спільноти можливостями для особистісного та кар’єрного розвитку, в той же час активно співпрацюючи з державним сектором на локальному рівні задля ефективної реалізації соціальної політики. Аналізуючи інформаційний простір, було помічено серед громадського сектору суттєве переважання саме благодійних організацій та фондів, а також широкий спектр різноманітних послуг, які одночасно надають ці організації. Відтак припускаємо, що створені для британських ветеранів умови та пропозиції цілком задовільняють попит, а можливо навіть перевищують його за окремими напрямками.  

_______________

22 Veterans’ Gateway [Електронний ресурс] // Official site – Режим доступу до ресурсу: https://www.veteransgateway.org.uk/.

23 Combat Stress [Електронний ресурс] // Official site – Режим доступу до ресурсу: https://combatstress.org.uk/.

24 Ex-forces entrepreneurs: How veterans can start and grow businesses [Електронний ресурс] // Startups. – 2022. – Режим доступу до ресурсу: https://startups.co.uk/blog/ex-forces-entrepreneurs/.

25 Ex-forces entrepreneurs: How veterans can start and grow businesses [Електронний ресурс] // Startups. – 2022. – Режим доступу до ресурсу: https://startups.co.uk/blog/ex-forces-entrepreneurs/.

Ветеранський бізнесу Сполученому Королівстві

Для частини колишніх військових саме відкриття власної справи стає невід’ємною частиною процесу повернення до цивільного життя. Згідно зі звітом Федерації малого бізнесу “A Force for Business” за 2019 рік, існує приблизно 340 000 малих підприємств, якими керують колишні військові, що становить 6% усіх малих підприємств у Великій Британії. У звіті також показано, що чотирма найпопулярнішими секторами для тих, хто залишив службу для відкриття власного бізнесу, були:

  • Виробництво (18%);
  • Оптова, роздрібна торгівля та ремонт (12%);
  • Професійна, науково-технічна сфера (12%);
  • Будівництво (10%).26

Говорячи про дані вищезгаданого звіту британські бізнес-видання відгукуються про  колишніх військових у Британії як про «невикористаний бізнес-ресурс». Незважаючи на те, що перехід від армії до стартапу є одним з шляхів реінтеграції для колишніх військовослужбовців, у Великобританії спостерігається недостатня обізнаність громадськості щодо важливості підтримки ветеранів у житті та бізнесі, особливо порівняно зі США. Проте останніми роками саме завдяки зусиллям громадського сектору для ветеранів відкривається все більше можливостей для навчання, варіантів фінансування та заходів, які доступні спеціально для тих, хто залишив службу. 

Цікавим є те, що актуальність теми ветеранського бізнесу підтримують зокрема колишні військові та долучаються до популяризації бізнесу ветеранів. Прикладом є проект Veteran Owned UK – інтернет-платформа, що була створена колишнім королівським інженером Британської армії, щоб допомогти підтримати колишніх військових власників бізнесу. Ним було помічено, що підтримка ветеранських бізнесів дуже популярна в США, але мало поширена у Великій Британії, він забажав змінити цю ситуацію, тому створив перший і оригінальний каталог бізнесу ветеранів у Великій Британії. Veteran Owned UK пропонує різні рівні членства, щоб задовольнити потреби кожного. Основною метою платформи є підтримка ветеранського бізнесу, тому зрештою, будь-який ветеран, який володіє бізнесом, може увійти до каталогу безкоштовно. Існує також платне членство для тих, хто хоче отримати більше користі від свого місця в каталозі, додавши додаткові функції до свого лістингу. Бачення Veteran Owned UK полягає в тому, щоб бути зручним онлайн-порталом для громадськості для пошуку бізнесу, що належить ветеранам, який постачає необхідний їм продукт або послугу. Знайшовши потрібний тип бізнесу, вони можуть скористатися ним і безпосередньо підтримати ветерана.27 

За результатами аналізу було виявлено, що в Сполученому Королівстві бракує загальнодоступної інформації про можливості для  ветеранського бізнесу. Про це говорять як в представники бізнесу, так і представники ветеранської спільноти. Водночас, з огляду на показники, ветеранський бізнес має значний потенціал у Великій Британії, як мінімум ще й тому, що соціально-демографічні показники ветеранської спільноти вказують на їх успішну інтеграцію у суспільство після служби. Уряд, в свою чергу, активно працює над забезпеченням їх потреб таким чином, аби стартові умови благополуччя по завершенню служби для військовослужбовців були не гіршими ніж у цивільних. Відтак, єдине, чого теоретично може бракувати ветеранам, що бажають відкрити власний бізнес – це інформаційна та фінансова підтримка. 

_______________

26 What Support is Available for Military Veterans Starting a Business? [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://www.companydebt.com/what-support-is-available-for-military-veterans-starting-a-business/.

27 Veteran Owned UK [Електронний ресурс] // Official site – Режим доступу до ресурсу: https://veteran-owned.uk/about/.

Висновок

Проаналізувавши деякі особливості реалізації державної політики підтримки ветеранів у Сполученому Королівстві за останні роки, було виявлено, що великою мірою держава по відношенню до ветеранів взяла на себе такі функції як: інформаційно-консультаційну, рекрутингову та захисну. В рамках інформаційно-консультаційної функції підтримується високий рівень міжвідомчої співпраці задля широкого спектру надання соціальних послуг, а також консультування та перенаправлення ветеранів відповідно до потреб на різні інстанції. Мережа інституцій, що надають послуги ветеранам, великою мірою співпрацює з Міністерством Оборони, яке в даному випадку є своєрідним менеджером системи підтримки військовослужбовців та ветеранів. В свою чергу в межах рекрутингової функції державний сектор активно співпрацює з громадським сектором задля створення умов для працевлаштування, перекваліфікації та навчання ветеранів в найкоротші терміни після звільнення зі служби. Натомість захисна функція держави в сфері підтримки ветеранів є всеосяжною.  Проявляється дана функція в найбільш різноманітні способи: як на рівні інформаційних кампаній щодо поваги до ветеранів, так і на рівні захисту прав ветеранів на особливі умови та реабілітацію, зокрема в ув’язненні.

Важливо зауважити, що усі свої функції для підтримки ветеранів британська держава здійснює грунтуючись на якісних емпіричних даних. За останні роки частку ветеранської спільноти виокремлюють як під час перепису населення, так і в різноманітних соціологічних дослідженнях, при реєстрації безхатьок та ув’язнених. Отримані в результаті досліджень показники регулярно переглядаються та аналізуються і саме завдяки їм можна простежити прогрес та ефективність державної політики підтримки ветеранів у Сполученому Королівстві. Окремої уваги заслуговує питання ветеранського бізнесу, що досі не знайшло великого поширення та підтримки на рівні держави, але має досить помітний попит серед ветеранської та бізнес-спільноти. Прогнозуємо, що найближчими роками сфера ветеранського бізнесу в Британії вийде на новий рівень і стане ще одним успішним прикладом підтримки ветеранів для наслідування.       

Список використаних джерел

  1. Veteran Owned UK [Електронний ресурс] // Official site – Режим доступу до ресурсу: https://veteran-owned.uk/about/
  2. What Support is Available for Military Veterans Starting a Business? [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://www.companydebt.com/what-support-is-available-for-military-veterans-starting-a-business/
  3. Combat Stress [Електронний ресурс] // Official site – Режим доступу до ресурсу: https://combatstress.org.uk/
  4. Ex-forces entrepreneurs: How veterans can start and grow businesses [Електронний ресурс] // Startups. – 2022. – Режим доступу до ресурсу: https://startups.co.uk/blog/ex-forces-entrepreneurs/
  5. Veterans’ Gateway [Електронний ресурс] // Official site – Режим доступу до ресурсу: https://www.veteransgateway.org.uk/
  6. Help for service leavers from Defence Transition Services [Електронний ресурс] // Ministry of Defence and Veterans UK. – 2020. – Режим доступу до ресурсу: https://www.gov.uk/guidance/help-and-support-for-service-leavers-and-their-families
  7. Office for Veterans’ Affairs [Електронний ресурс] // UK Government – Режим доступу до ресурсу: https://www.gov.uk/government/organisations/office-for-veterans-affairs/about
  8. Veterans’ Strategy Action Plan: 2022 to 2024 [Електронний ресурс] // Office for Veterans’ Affairs. – 2022. – Режим доступу до ресурсу: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/1103936/Veterans-Strategy-Action-Plan-2022-2024.pdf
  9. The Strategy for our veterans. Valuade. Contributing. Supported. [Електронний ресурс] // the Secretary of State for Defence by Command of Her Majesty. – 2018. – Режим доступу до ресурсу: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/755915/Strategy_for_our_Veterans_FINAL_08.11.18_WEB.pdf
  10. Veterans Factsheet 2020 [Електронний ресурс] // The Office for Veterans’ Affairs. – 2020. – Режим доступу до ресурсу: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/874821/6.6409_CO_Armed-Forces_Veterans-Factsheet_v9_web.pdf
  11. Rough sleeping in London (CHAIN reports) [Електронний ресурс] // London Datastore – Режим доступу до ресурсу: https://data.london.gov.uk/dataset/chain-reports
  12. The ex-Service community [Електронний ресурс] // Royal British Legion. – 2014. – Режим доступу до ресурсу: https://www.britishlegion.org.uk/get-involved/things-to-do/campaigns-policy-and-research/policy-and-research/the-uk-ex-service-community-a-household-survey
  13. Offender management statistics quarterly [Електронний ресурс] // Ministry of Justice, HM Prison Service, and HM Prison and Probation Service. – 2020. – Режим доступу до ресурсу: https://www.gov.uk/government/collections/offender-management-statistics-quarterly
  14. Annual Population Survey: UK Armed Forces Veterans residing in Great Britain, 2017 [Електронний ресурс] // Ministry of Defence. – 2019. – Режим доступу до ресурсу: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/774937/20190128_-_APS_2017_Statistical_Bulletin_-_OS.pdf
  15. Career Transition Partnership. [Електронний ресурс] // Statistics  – 2022. – Режим доступу до ресурсу: https://www.ctp.org.uk/
  16. Support for UK Veterans [Електронний ресурс] // The Commons Library. – 2022. – Режим доступу до ресурсу: https://researchbriefings.files.parliament.uk/documents/CBP-7693/CBP-7693.pdf
  17. Afghanistan statistics: UK deaths, casualties, mission costs and refugees [Електронний ресурс] // House of Commons Library. – 2021. – Режим доступу до ресурсу: https://commonslibrary.parliament.uk/research-briefings/cbp-9298/.  
  18. Armed Forces Covenant [Електронний ресурс] // Official site – Режим доступу до ресурсу: https://www.armedforcescovenant.gov.uk/
  19. Велика Британія офіційно оголосила про виведення військ з Афганістану [Електронний ресурс] // Слово і Діло. Аналітичний портал. – 2021. – Режим доступу до ресурсу: https://www.slovoidilo.ua/2021/07/09/novyna/svit/velyka-brytaniya-oficzijno-oholosyla-pro-vyvedennya-vijsk-afhanistanu
  20. З січня ще понад 19 тисяч українських бійців розпочнуть навчання у Британії [Електронний ресурс] // Слово і Діло. Аналітичний портал. – 2022. – Режим доступу до ресурсу: https://www.slovoidilo.ua/2022/12/15/novyna/suspilstvo/sichnya-shhe-19-tysyach-ukrayinskyx-bijcziv-rozpochnut-navchannya-brytaniyi.
  21. Хто зі світових лідерів приїжджав до України за час повномасштабної війни. Інфографіка. [Електронний ресурс] // Слово і Діло. Аналітичний портал. – 2022. – Режим доступу до ресурсу: https://www.slovoidilo.ua/2022/10/26/infografika/polityka/xto-svitovyx-lideriv-pryyizhdzhav-ukrayiny-chas-povnomasshtabnoyi-vijny.
 

Банківські реквізити:

Український ветеранський фонд
ЄДРПОУ 44565396
МФО 820172
UA388201720313231001301022947
в Державна казначейська служба України м. Київ

Реквізити підприємства/ Company details Назва підприємства/ company Name УВФ IBAN Code UA863052990000025300015000517
Назва банку/ Name of the bank JSC CB “PRIVATBANK”, 1D HRUSHEVSKOHO STR., KYIV, 01001, UKRAINE
SWIFT code банку/Bank SWIFT Code PBANUA2X
Адреса підприємства/ Company address UA 01001 м Київ пров Музейний б.12
Банки кореспонденти/ Correspondent banks Рахунок у банку-кореспонденті/Account in the correspondent bank 001-1-000080
SWIFT Code банку-кореспондента/SWIFT Code of the correspondent bank CHASUS33
Банк-кореспондент/Correspondent bank JP Morgan Chase Bank, New York ,USA
Рахунок у банку-кореспонденті/Account in the correspondent bank 890-0085-754
SWIFT Code банку-кореспондента/SWIFT Code of the correspondent bank IRVT US 3N
Банк-кореспондент/Correspondent bank The Bank of New York Mellon, New York, USA
Реквізити підприємства/ Company details Назва підприємства/company Name УВФ IBAN Code UA453052990000025302035000647
Назва банку/Name of the bank JSC CB “PRIVATBANK”, 1D HRUSHEVSKOHO STR., KYIV, 01001, UKRAINE
SWIFT code банку/ Bank SWIFT Code PBANUA2X
Адреса підприємства/Company address UA 01001 м Київ пров Музейний б.12
Банки кореспонденти/Correspondent banks Рахунок у банку-кореспонденті/ Account in the correspondent bank 400886700401
SWIFT Code банку-кореспондента/SWIFT Code of the correspondent bank COBADEFF
Банк-кореспондент/Correspondent bank Commerzbank AG, Frankfurt am Main, Germany
Рахунок у банку-кореспонденті/Account in the correspondent bank 6231605145
SWIFT Code банку-кореспондента/SWIFT Code of the correspondent bank CHASDEFX
Банк-кореспондент/Correspondent bank J.P.MORGAN AG, FRANKFURT AM MAIN, GERMANY